Mŕtve dievča neklame (Jay Asher)

11.05.2017 16:19

Mŕtve dievča neklame

Autor: Jay Asher
Vydavateľstvo: Slovart (2017)

Za poskytnutie knihy ďakujem www.preskoly.sk/. Knihu si môžete zakúpiť napríklad TU.

Predpokladám, že o "13 reasons why" ste už zo všetkých strán počuli. Jedná sa o seriál inšpirovaný touto knižnou predlohou. Doteraz som sa stretla s názormi, že daný seriál je dosť dobrý, ale väčšina ani netušila, že pôvodne bola iba kniha... A práve na túto knihu, v slovenskom preklade Mŕtve dievča neklame, sa dnes bližšie pozrieme.

Každý z nás si musel a ešte bude musieť prejsť obdobiami, počas ktorých by najradšej zmizol z povrchu zemského. Najčastejšie majú takéto pocity študenti na stredných školách, a v tomto prípade naši hrdinovia nie sú výnimkou. Ťažko povedať, či bola Hannah vlastne hlavnou postavou príbehu, nakoľko v ňom figurovala len v nahrávkach, no dej bol teda rozprávaný ňou (s dodatkami zo súčasnosti od Claya). Aby som Vám teda vysvetlila, ako príbeh začal... Clay jedného dňa nájde pred dverami balík, v ktorom nájde kazety. Pustí si ich a hneď na úvod zistí, že sú od Hanny Bakerovej, ktorá spáchala samovraždu. Prostredníctvom týchto kaziet dáva akési posolstvo a vysvetľuje, prečo si život vzala... alebo skôr, kvôli komu si ho vzala.

V knihe je mnoho častí, v ktorých sa s Hannou úplne stotožňujem. Dokážem si predstaviť, aké to je byť úplne osamelý, alebo mať pocit, že nemáte prečo žiť. Jeidné, čo chcete, je to celé ukončiť. V podstate je Vám všetko a takmer všetci ukradnutí, ibaže vo Vašom vnútri Vás stále nejaká bolesť zožiera. Keď nenájdete pomoc, môže sa stať, že Vás naozaj rozožerie - a presne toto sa stalo Hanne.

Uznávam, že šikana smerovaná na dievčatá najmä kvôli ich pohlaviu, postave atď. skutočne príjemná nie je. Moje skúsenosti však hovoria, že ak dotyčných nebudete riešiť, jednoducho ich to baviť prestane, a pokým to neprerastie do fyzického násilia, dá sa s tým vysporiadať takto, ak nechcete pomoc učiteľov a rodičov. Hannah si v tomto na môj vkus dosť protirečí - svojim rodičom nepovie, čo prežíva, prečo sa trápi a v poslednej kazete sa dozvedáme, že jej posledná kvapka bola, keď jej nedokázal porozumieť ani školský (nazvala by som to asi výchovným poradcom/psychológom). A začne hovoriť, ako tu pre ňu nikto nebol. Ako jej nikto nerozumie. Nech už prežívate hocičo, môžete mi veriť, určite nie ste prví na svete, ktorí sa tak cítia. Bolo, je, aj bude ešte milióny ľudí, ktorí prežívajú to, čo vy, len možno nežijú vo vašom okolí alebo to nezdieľajú cez sociálne médiá. Myslím, že keby svojim rodičom dala niečo najavo, dala im čo i len z časti vedieť, čo sa s ňou deje, mohla byť medzi živými. Veď ona im ani nedala možnosť, aby tu pre ňu boli. Ako sa teda môže sťažovať, že sa o ňu nik dostatočne nezaujímal a neporozumel jej? To isté platí aj v prípade Claya, ktorý sa za jej smrť (aspoň v seriáli obzvlášť viní). Neboli si až takí blízki priatelia, no keby mu Hannah dala možnosť spoznať ju bližšie, až vtedy by jej samovražde mohol zabrániť. Je jej vina, že si ho nechcela pustiť k telu, nie? Tí zvyšní ľudia na kazetách ju naozaj sklamali a ublížili jej. Veľmi. Táto melodramatická časť Hanninej povahy mi však nesedela.

Čo sa týka Claya, v knihe som si k nemu absolútne nenašla vzťah. Z jeho strany tam boli len určité postrehy z aktuálnej situácie, možno tak zopár jeho spomienok na Hannu. Ako charakter sa v mojich očiach neprejavil, nezaujal ma a keby sa mi nepáčil samotný námet a kniha by stála výhradne na Clayovi, asi by som ju ani nedočítala.

Veľmi veľmi pozitívne by som hodnotila, nie tak úplne lichotivú, tému knihy. Samovraždy tínedžerov už nie sú ničím nezvyčajným a podľa mňa je na to potrebné poukázať. To, čo robíte a hovoríte, každý jeden čin či slovo, niekoho ovplyvnia, či už pozitívne alebo negatívne. Mali by sme si dobre rozmyslieť, čo komu povieme, ako sa voči nemu zachováme. Nevieme, čo daný človek prežíva. A to, že na niekoho hodíme špinu, aby sme si kryli vlastný chrbát, je len úbohé zbabelstvo.

Celkovo sa mi kniha naozaj páčila, odporúčam prečítať každému približne od tých 16tich rokov. Samozrejme, nájdu sa ľudia, ktorí na tejto knihe nájdu len chyby, no mne prišla naozaj originálna svojím nápadom ako aj spracovaním, preto si u mňa získala svoje miesto.