Mŕtvi do súmraku

26.07.2014 10:41

Mŕtvi do súmraku

Autor: Charlaine Harrisová
Vydavateľstvo: Ikar (2010)
Séria: Pravá krv
Anotácia: Život v ospalom južanskom mestečku Bon Temps narušia dve udalosti – záhadná vražda mladej ženy a príchod upírov, ktorí sa tomuto miestu dosiaľ vyhýbali. Mladá čašníčka Sookie Stackhousová si nemohla vybrať lepší čas, kedy si s jedným z nich začať! Po prvej vražde však nasleduje druhá a tretia. Vrah si očividne vyberá obete podľa rovnakého kľúča. Sú to mladé dievčatá, ktoré pracujú ako čašníčky alebo predavačky a občas si rady zašantia s upírmi. Opis sa dokonale hodí aj na Sookie... V kolotoči ľúbostných dobrodružstiev, bojujúcich upírov a rastúceho napätia Sookie okrem mocného priateľa pomáha aj jej nevšedná schopnosť čítať ľudské myšlienky. O upíroch sa dozvie veľa: či im naozaj chutí cesnak, ako často sa holia, ako milujú, ale niektoré tajomstvá sa rozplietajú veľmi pomaly...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Obálka knihy

slovenská verzia                       česká verzia

  

-----------------------------------------------------------------

Niečo v skratke k obálke

Ospravedlňujem sa, ale nenašla som obálku tejto knihy v origináli, preto porovnám českú verziu a tú našu, slovenskú.

Slovenská verzia obálky

Na našej obálke sa mi páči jej nápad, ako aj písmo, ktoré je na nej použité. Knižka má tú obálku naozaj peknú a dobre prepracovanú tak, že čitateľa určite zaujme. Len sa mi tam veľmi nepáči tá krv, ktorá ide dievčine z úst, mohla to byť jednoducho krajšie zobrazená krv...

Hodnotenie obálky (ako vždy, aj teraz dávam číselné hodnotenie iba slovenskej obálke):  4,5/5

A na porovnanie... česká verzia obálky

Na českej verzii sa mi nepáči, že nadpis Pravá krv (čo je vlastne názov tejto knižnej série) je prvý a väčší než nadpis knihy. Čitateľa to môže pomýliť. Ďalej ten vták podľa mňa nezodpovedá príbehu, pretože tam sa mi nezdalo, že by to bolo spomínané. A možno aj bolo, len som to nepovažovala za podstatný detail a prehiadla som ho. Naša obálka sa mi v tomto prípade páči oveľa viac.

Niečo k téme knihy

Témou tejto knihy sú upíri, avšak ponímaní úplne iným spôsobom ako sme zvyknutí. V mnohých sériách ide napríklad o zakázaný vzťah medzi upírom a človekom, o túžbe sať krv alebo o celom procese premeny na upíra. Upíri sú väčšinou ponímaní ako temné bytosti, ktorých sa ľudia boja a chcú ich zabiť. V tejto knihe sú však upíri úplne bežní a normálni. Dokonca majú aj vlastné doklady, jednoducho sú legálni. Všade sú aj krvné banky, ktoré upírom poskytujú krv. Určite ma zaujala táto tématika, pretože som zatiaľ podobnú knihu nečítala.

Postavy a dej

Hlavnou postavou knihy je čašníčka Sookie, ktorá vie čítať myšlienky. Všade kam sa pohne ju okrem vlastných prenasledujú aj myšlienky ostatných ľudí. Iba pri jedinej osobe Sookie nepočuje vôbec nič - pri tajomnom Billovi. Jeho legálne tajomstvo je Sookie jasné - Bill je upír. 

Tu sa na chvíľku zastavím. Čítanie myšlienok, inak povedané telepatia, je skôr typická pre upírov ako pre ľudí, ale beriem to. V tejto knihe mi to však prišlo absolútne bezpredmetné, pretože dej sa motal viac okolo upírov a telepatia mi prišla nepodstatná, miestami ma to dokonca otravovalo. Tento detail by som z knihy vyškrtla. Ale rozumiem aj autorke. Chcela mať hlavnú hrdinku niečím zaujímavú a odvážnu, aby to nebolo obyčajné vyplašené  dievča.

Autorka do tejto knihy spojila viacero tém a rozhodne je to zaujímavé. Okrem témy upíri či telepatia je tu aj detektívny motív. V malom mestečku sa zrazu stanú dve nečakané vraždy mladých dievčat. Polícia zistí, že obe boli zapletené s upírmi a preto miestni dávajú ich smrť za vinu upírom. A jediný známy upír v okolí je Sookin priateľ, Bill. Detektívi sa snažia nájsť vraha, či dokonca vrahov, ale sú absolútne bezmocní. Hoci sú obe vraždy takmer identické, nikto ich nevie vyriešiť. A keď sa medzi obete zaradí aj Sookina stará mama, mladá čašníčka začne konať.

Vrah ide samozrejme aj po našej hlavnej hrdinke. Je to nad mieru jasné už od začiatku, a Sookie si to uvedomuje. Našťastie má svojho "SBSkára" Billa, ktorý ju pred potencionálnymi útočníkmi chráni odvtedy, čo mu zachránila život. Dej knihy je zaujímavý, rozhodne iný než na aký sme u upírov zvyknutí. Nanešťastie pre mňa a mladších čitateľov, táto kniha je od Sookinho zoznámenia s Billom skutočne... erotická a stále sa tam táto tématika objavuje. Vlastne by som povedala, že je jej neoddeliteľnou súčasťou, čo sa mi nepáčilo a nevyhovovalo mi to.

Hodnotenie knihy: 3,5/5

Hodnotenie spolu s obálkou: 8/10

Komu by sa kniha mohla páčiť

Myslím si, že kniha by sa mala páčiť fanúšikom záhad a upírov.

Niečo na záver

Ostala som pomerne príjemne prekvapená, nečakala som, že ma táto kniha až tak zaujme. No na druhej strane, nezaujala ma až tak, aby som momentálne vyhľadala ďalšie dieli, nakoľko ich je pomerne dosť.

Verím, že sa vám recenzia páčila! :) Kris