Rodinu si nevyberieš

27.08.2014 16:02

Autor: Denisa Dobrovodová

Vydavateľstvo: Ďatel

Séria: -

Anotácia: Čo si myslí štrnásť, takmer pätnásťročné dievča menom Viktória o svojej rodine? Stará sa o mladších súrodencov, šetrí na notebook, zápasí s prísnou mamou a uleteným otcom. Babička je skvelá a presviedča ju, že je pekná, aj keď Viki si myslí, že má ďaleko do krásy blondínok s plnými perami a veľkými prsiami. Jarná dovolenka v Egypte však ukáže, že nielen blondínky sú pekné, že mať trocha sebavedomia sa oplatí, súrodenci sú fajn, ba aj mama je super (aj keď to nedáva najavo), otec je samostatná kapitola a babička si exotiku užíva. Prvá láska, veľká kamarátka a rodina, ktorá lezie na nervy, ale jednoducho si ju nevyberieš...

Niečo v skratke k obálke

Obálka tejto knihy ma nejako zvlášť nezaujala. Nevedela som sa rozhodnúť, či si knihu kúpim alebo nie. Nakoniec som ju našťastie nekúpila, obálka tejto knihe nijako zvlášť nepomohla. Poviem to troma slovami - Nepáči sa mi.

Hodnotenie obálky: 3/5

Niečo k téme knihy

Doteraz som si neni úplne istá, či je kniha denník alebo nie. Je aj nie je to písané ako denník. Ja som z toho naozaj zmätená, ale prejdem k téme knihy. Je to taká "slovenská klasika",jednoducho reálny príbeh pre teen.

Postavy a dej

Hlavnou hrdinkou je štrnásťročná Viktória, ktorú všetci volajú Viki. Má dvoch mladších súrodencov, šesťročnú sestru Paulínu a trojročného brata Matúška. Svoju sestru by niekedy najradšej zakopala pod zem, pretože je to jedno rozmazlené, umrnčané a trápne dieťa. Ona to tak nenapísala, ale ja si myslím, že to tam pokojne mala dať. Jej brat je práve naopak, pokojný a milý a Viki sa o neho stará s radosťou. Celá rodina (mama, otec, Viktória, Paulína, Matúš a aj babička) idú cez prázdniny na dovolenku do Egypta. Zdá sa mi, že táto kniha chcela byť vtipná. Potrebujete dôkaz? Nech sa páči - Celá rodina bola v lietadle. Odchádzali z Viedne a teda s letuškami museli komunikovať po nemecky alebo po anglicky. Viktóriin otec však letuške namiesto "I want coffee" povie "I am caffee". V preklade to znamená "Chcem kávu" a "Som káva". Hej, máte pravdu, ani mne to nepríde ani trošičku vtipné, ale to nám predsa nevadí. Na tejto knihe to ešte nie je to najhoršie, verte mi. Ďalej to autorka zabije, keď napíše niečo v zmysle: "Nasleduje vtipná príhoda..." Čitateľ teda automaticky očakáva, že sa zasmeje. A čakáme zbytočne. Pri tejto knihe som necítila žiadne konkrétne emócie. Ani smútok, hnev, závisť, radosť... jednoducho nič. To je, ako keby ste sa posadili na gauč pred biele plátno a otočili ho na čierne. A zase ho otočíte a je tam biele plátno. A otočíte a je tam opäť čierne. Nemá to žiadnu pointu a s čitateľom to vôbec nehýbe. Dej tiež nie je nič svetoborné. Jednoducho sa jedna veľká rodina vyberie na dovolenku do Egypta. Na letisku stretne Viki sympatického chalana. Zhodou okolností je ubytovaný v tom istom hoteli, ale má to háčik. Má osemnásť rokov a priateľku. Nuž, zameriam sa teraz na tohto chlapca, Lukáša. Stále dáva Viki poklony a pod. Nehnevajte sa mňa, ale mne príde ako nejaký úchyl. Vážne som nepredpokladala, že to niekedy do recenzie napíšem, ale čo už. Takže táto kniha okrem zlého zmyslu pre humor nemá ani nijakú konkrétnu zaujímavú zápletku. No, to sme dopadli. :) Ale najviac ma dostalo, keď autorka počas knihy dáva cudzojazyčné frázy v angličtine tipu "Thank you", čím ma naozaj "ohromila svojou znalosťou anglického jazyka. Je logické, že v Egypte rozprávajú po anglicky, ale pre koho to tam je napísané naozaj po anglicky? Zbytočné a rušivé! To isté platí aj pre koverzácie s babičkou. Jej babička pochádza z Česka a oni sa s ňou rozprávajú po česky. Je to naozaj rušivé, keď čítate Viktóriine myšlienky a zrazu vám tam skočí česká veta. Podľa mňa to mohli nechať v slovenčine, aspoň to, čo hovorí Viktória. Nehnevajte sa na mňa, ale Česi po slovensky rozumejú rovnako ako my rozumieme im. Takže opäť niečo zbytočné a poriadne rušivé. Ešte je dobré, ako sa hlavná hrdinka ľutuje, že hrozne vyzerá. A o dve vety zahlásí: Vyzerám úžasne a pod. Alebo keď vyhreší svoju rozmaznanú sestru, či sa s ňou poháda. A o chvíľu si to vyčíta, že je najhoršia bytosť na svete, ale sestre sa neodpravdelní, lebo by vyhrala... akože seriózne?!

Hodnotenie knihy: 2/5   Hodnotenie spolu s obálkou: 5/10      

Komu by sa kniha mohla páčiť

Nuž, ak máte radi obyčajné knihy z reálneho života, môžete to vyskúšať.

- Na fotke je autorka knihy.

Niečo na záver

Zvyčajné nedávam odporúčanú literatúru, ale teraz si to nedokážem odpustiť. Odporúčam vám knihy: Squelé babenky, Aféry Finy S., Na vine sú hviezdy. Táto kniha bola pre mňa viac menej sklamaním. Až tak sa mi nepáčila a rozhodne ju druhýkrát do ruky nevezmem.

Kris :3

 

Vyjdarite sa...

NOvý štýl recenzií

Xéna Vavricenová | 01.09.2014

Caw Kristínka,
viem, že takéto recenzie si ešte prednedávnom nerobila, ale sú super! Neviem, či si prestala natáčať alebo ako, pretože si mi v správach na howrse sľúbila, že budeš natáčať častejšie. Prosím, prosím, natoč už nejaké video, je mi jedno aké, len natoč! A môžeš natočiť aj nejakú recenziu, len prosíííím natáčaj už! :)

Skvelá recenzia :)

Suppernova | 01.09.2014

Ahoj Kris,
ja čítam iba romány od slovenských autorov a autoriek, najmä pre tínedžerov, iné knihy ma veľmi nebavia. Napriek tomu stále navštevujem tvoj blog, pretože máš super recenzie. Táto recenzia ma obzvlášť zaujala, pretože je na ten žáner, ktorý čítam. Túto knihu som čítala už dávnejšie a súhlasím, že sa veľmi nepodarila, na môj vkus získala u teba ešte dobré hodnotenie. Drž si takéto recenzie, idú ti! :)

Pekná, no nelichotivá recenzia

Gaganna | 29.08.2014

Ahoj Kris,
recenzia je naozaj pekne spracovaná a poukazuješ na jasné fakty, čo sa mi páči. Si super... a natoč už ďalšie video... :D

Re:Pekná, no nelichotivá recenzia

Kris | 30.08.2014

Ahoj,
ďakujem za pochvalu. Videá už máme natočené, len neviem, či ich všetky zverejníme alebo ešte natočíme nanovo, pretože sa mi úplne nepozdávajú :D

Pridať nový príspevok