Šprtka (Holly Smale)

27.11.2016 17:41

Šprtka

Autor: Holly Smale
Vydavateľstvo: YOLi (Ikar)


Za poskytnutie knihy by som sa chcela poďakovať

"Volám sa Harriet Mannersová a som šprtka," hovorí o sebe hlavná hrdinka tejto knihy. Vie, že mačka má tridsaťdva svalov v každom uchu, že "okamih" trvá stotinu sekundy a že priemerný človek sa smeje pätnásť ráz za deň. Vie, že netopiere sa vždy vydajú doľava, keď vyletia za jaskyne, a že arašidy sú jednou zo zložiek dynamitu. No nevie, prečo sa jej v škole nikto nepáči, Preto keď ju osloví zástupca modelingovej agentúry, Harriet sa okamžite chytí novej šance, hoci to znamená spustiť lavínu nepríjemností a dokonca klamať ľuďom, ktorých miluje. Ide z jednej katastrofy do druhej a začína si uvedomovať, že svet módy nie je pre ňu. Harriet by chcela žiť v reálnom svete, lenže bude schopná zmeniť sa skôr, než všetko zničí?"

 

Na začiatok recenzie by som chcela veľmi pochváliť obálku knihy. Je farebná, pútavá, zaujímavá. Anotácia ma až tak nepresvedčila, aby som po knihe siahla, to skôr tá obálka, ktorá vyzerala zaujímavo. A tiež fakt, že už v anotácii je niečo, o čom som nikdy nepočula (naozaj sú arašidy jednou zo zložiek dynamitu?!). Ako zvedavá povaha som siahla po tejto známej sérii.

 

Šprtka modelkou

Povedzme si otvorene, väčšina z nás si šprtov predstavuje pod určitou zabudovanou šablónou. Introvertní. Nosia okuliare (aj rovnátka, hoci tie dnes nosí väčšina ľudí). Nie sú komunikatívni. Ale čo je hlavné, šprti predsa nebývajú pekní.

Určite nie natoľko, aby sa z nich mohli stáť modeli a modelky. Alebo, žeby predsa len existovala výnimka? Presne v prípade tejto knihy výnimka nastala, naša hlavná hrdinka, charakteristická šprtka (ktorá vás poúča o všetkom už z princípu a neuvedomuje si to), sa dostala do modelingovej agentúri. To dievča, ktoré sa nám hneď na začiatku knihy prezentuje s tým, že módu veľmi nemusí a keď má ísť s najlepšou kamarátkou na prehliadku, skôr trpí. V prvých kapitolách sme ozznámení s prostredím, ktoré Harriet obklopuje, s tým, akú nechuť k nej cíti okolie. Pomaly sa odcudzuje najelšpej kamarátke, no a má prenasledovateľa, o ktorého vôbec nestojí. Myslím, že nikoho z vás nezaskočím, ak vám poviem, že jej najväčšou nepriateľkou (taká na život a na smrť, chápeme sa) je najpopulárnejšie dievča školy, Alexa. Taká typická charakteristická negatívna, namyslená, otravná postava, bez ktorej by dievčenská YA literatúra asi nemohla existovať. Do svojho života priťahuje samé katastrofy a trapasy, až jedného dňa sa z čista jasna stane zázrak... zo šprtky budeme mať modelku.

 

Vyhovovalo mi, aká bola hlavná hrdinka inteligentná. V niektorých situáciách bolo práve to najkomickejšie. Bola milá, priateľská a učenlivá. Jedinečná hrdinka (no... ak ste čítali Šťastnú sedmičku, chce to byť niečo na štýl Willow. Povedala by som, že o dosť slabšia verzia...). S knihami, kde vystpujú hlavné hrdinky pod pojmom "šprtka" som sa nestretla často. Väčšinou to boli jednoducho obyčajné dievčatá, ktoré nastúpili niekam na školu (áno, áno a tam bola jej úhlavná nepriateľka a dokonalý chalan. Všetci vieme, ako to skončí). Šprtka nie je typickým príkladom takejto knihy, má čosi naviac. Nápad, že sa z Harriet stane modelka mi prišiel najskôr po prečítaní prvých strán úplne nepredstaviteľný. Nebola jednoducho typ dievčaťa, ktoré by sa na takú prácu hodilo.

 

Šprtka je oddychová kniha, nemyslím, že by vo vás zanechala dlhšiu stopu. Priznám sa, že zo začiatku sa mi čítala pomaly a hoci ma celkom bavila, nemala práve "to" čo by ma donútilo nedať ju z ruky. Písaná je štýlom, na ktorý som si musela tak trocha zvyknúť, niečím mi úplne nevyhovoval, ale potom som sa po niekoľkých stranách začítala a na postavy si zvykla. Harriet mi nepríde ako charakter, ktorý zmení celú generáciu, ale skôr ako príjemné pobavenie počas jesenného večera. Ak teda nemáte čo na práci (a to vám momentálne úprimne závidím, ja mám toho vyše hlavy. A aj tak si píšem recenziu. Heh.), po Šprtke siahnite. Možno ostanete príjemne prekvapení, čo všetko vám vie taká "šprtka" ponúknuť.