Zárezy smrti (Veronica Roth)

05.03.2017 19:20

Zárezy smrti

Za poskytnutie knihy ďakujem www.preskoly.sk/. Knihu môžete kúpiť napríklad TU.
 
Myslím, že ak sa pohybujete v literárnom svete, meno autorky vám je dôverne známe. Zahviezdila sériou Divergencia a poviedkami Štyri. Na náš knižný trh sa v januári dostala jej nová kniha, Zárezy smrti. Priznám sa, nevedela som, čo od knihy čakať, nakoľko je zabalená v priesvitnom obale a nedá sa nazrieť do jej vnútra (výborný marketingový ťah, ale ako čitateľa ma to skôr odradí. Nekúpim si predsa mačku vo vreci, obzvlášť, keď nepatrí medzi najlacnejšie. Poďme ale na recenziu, dámy a páni, poďme putovať do vesmíru...
 

Príbeh je prerozprávaný z dvoch pohľadov, z pohľadu Cyry a Akosa. Zo začiatku som mala mierny problém zorientovať sa v autorkinom svete, názvoch, ktoré používala. Toto je dôvod, prečo fantasy knihy už tak veľmi nečítam, nechce sa mi dávať špeciálnu pozornosť na názvy, ktoré mi zvyknú uniknúť, a potom mi nakoniec utečú podstatné detaily. V tejto novej galaxii sa všetko riadi prúdom, čo nám autorka behom prvých strán knihy pripomenie toľkokrát, až mi to začalo liezť na nervy. Áno, práve som spomínala, že sa v takýchto svetoch občas ťažšie orientujem, ale spomínať mi takýto fakt tak stokrát a pri každej príležitosti, mi príde nudné a zbytočné. Ale dobre, dajme tomu pomyselné body za snahu o originalitu. Máme tu teda prúd, ktorý priam riadi životy obyvateľov galaxie. Rodia sa s darmi, rôznymi špeciálnymi schopnosťami (oh, počkať... tento motív sme tu dlho nemali. Vlastne nie, máme ho tu stále. Prepáčte, ale už ma to pomerne nudí).

U Cyry sa v príliš mladom veku prejaví veľmi krutý dar, dokáže svojím dotykom mučiť (pripomína vám to niečo? Napríklad knihu Som roztrieštená a jej ďalšie časti? Nieeeee... to sa vám len zdá. A poviem vám, tá kniha sa mi páčila omnoho, omnoho viac). Jej vlastný starší brat ju zneužíva ako tú najlepšiu a najúčinnejšiu zbraň, prakticky ovláda celý jej život. Šoteti, ich národ, sa považujú za krutých bojovníkov a delia sa o planétu s Thuvhesitmi (ak to vyslovíte trikrát rýchlo po sebe a bez chyby, máte u mňa cukrík :D), teda národom, z ktorého pochádza Akos. Sú považovaní za mierumilovný národ, ale Akos spoločne so svojím bratom patria medzi obľúbencov osudu (no, to je ďalšia komplikácia v knihe, teda niečo, čo môj mozog totálne doplietlo. Sú to jednoducho ľudia, ktorých osud má byť veľkolepý alebo nejako inak špeciálny.) a zároveň padne do zajatia Cyrinho brata. Osud týchto vyvolených má byť prísne utajený, ale do sveta sa ich osudy predsa dostali. Cyra a Akos musia spojiť svoje sily atď, atď... veď to už poznáte.

Asi mám dnes večer kritickú náladu, ale od knihy som skutočne očakávala viac. Jednoducho, niečo nové a zaujímavé, obzvlášť keď to bolo pod rúškom tajomstva zabalené v regáloch. Takto, je ťažké vymyslieť niečo originálne a neopozerané, ak sa chcete zamerať na prepojenie sci-fi a fantasy a chcete svojím postavám dožičiť nebodaj nadprirodzené schopnosti.  Mňa osobne už takéto námety unudili, čítala som o tom toľko kníh, že som ich postupne prestala rozlišovať a zliali sa mi do jednej, prípadne som ich musela úplne prestať čítať, pretože ma nudili.

Pri čítaní tejto knihy som si dala viackrát pauzu, jej prečítanie mi trvalo skutočne dlho.  Zato napríklad Sherlocka – Štúdiu v červenom som dala behom krátkej chvíle v jeden večer. Pravdaže, tieto dve knihy sú maximálne rozdielne, išlo mi len o porovnanie toho, ako ma tá kniha (ne)zaujala, aspoň od začiatku.

Keď som sa teda ako tak v jej svete zorientovala, začala som si všímať charaktery. Cyra mi prišla ako typická postava, ktorá má náročné detstvo a je v spoločnosti tyranov, preto musí aj ona vystupovať rovnakým dojmom, hoci v skutočnosti je úplne iná. A hádajte kto ju spozná v takomto lepšom svetle. Nieeeee, Akos to vôbec nebude...

Také celkové zhrnutie, kniha pre mňa nebola nijako extrémne zaujímavá, ale ak máte radi fantasy a sci-fi, môže vás zaujať prostredie a planéty, ktoré autorka vymyslela. Ja mám obdobie, keď najradšej čítam knihy z reálneho prostriedia, takže lietanie vo hviezdach momentálne nie je nič pre mňa...