Dánske dievča (David Ebershoff)

09.04.2017 20:32

Dánske dievča

Autor: David Ebershoff
Séria: -
Vydavateľstvo: Ikar (2017)

Priznám sa, že zo začiatku som sa tejto tématiky úprimne obávala. Zmena muža na ženu, celkovo to myslenie, aké ľudia s takýmito sklonmi majú, ma zaujímalo a zároveň desilo. Najmä to, že mnohí z nás hovoria, že by im nič také nenapadlo, no nakoniec v nás predsa len to opačné pohlavie nejakým spôsobom zvíťazí...

Aby som príbeh zhrnula, hlavným hrdinom je uznávaný maliar Einar Wegener a jeho manželka Gerda, ktorá pri ňom je skutočne v dobrom aj v zlom. Gerdu som si ako postavu nesmierne obľúbila, bola mi ihneď sympatická, a celkovo bola vykreslená veľmi reálne. Zároveň z nej šlo čosi upokojujúce, dôverné. Oceňujem a obdivujem ju za to, ako dokázala pri manželovi stáť aj po tom, čo zistila, že sa túži zmeniť na ženu, teda stať sa Lili Elbeovou. Bola pre mňa najdôležitejšou postavou, možno zaujímavejšia než samotný Einar.

Čo sa týka maliara Einara, jeho manželka sa taktiež túži dať na dráhu maľovania, a potrebuje, aby jej na chvíľu pózoval v ženských šatách. Tento moment je zlomový, keď Einar začne súhlasiť aj s namaľovaním a celkovým prevlečením sa za Lili Elbeovu, v ktorú napokon skutočne uverí a považuje sa za ňu.

Z lásky medzi hlavnými postavami sa stáva, zrejme nedobrovoľne, priateľstvo. Gerda sa snaží manželovi porozumieť, pochopiť ho a byť mu oporou, hoci pre ňu samotnú je vlastne strata manžela veľmi náročná.

Pre mňa bol román Dánske dievča zaujímavým, nezvyčajným čítaním. Ak váš omrzeli klasické tínedžerské drámy, takáto literatúra je skutočne niečo úplne iné. Postavy sú v nej premyslené, vyzreté a realisticky vykreslené, takže s nimi každú situáciu prežívame.

 Dánske dievča sa mi veľmi páčilo aj vo filmovom spracovaní, film vám teda rozhodne odporúčam. Zároveň oceňujem, že sa príbeh nekončí úplne typickým happendom, ale každá z postáv napriek tomu dozreje a myslím, že aj nájdu samých seba.