Eleanor a Park (Rainbow Rowell)

28.01.2015 17:15

Eleanor a Park

Autor: Rainbow Rowellová

Vydavateľstvo: YOLi (Ikar)

Séria: -

Anotácia

Obaja majú šestnásť, sú spolužiaci a sú úplne iní ako ostatní.

Eleanor
Červenovláska z chudobnej rodiny. V jednej izbe sa tlačí so štyrmi súrodencami. S nevlastným otcom sa neznáša pre jeho násilnícke sklony. V škole je nová a nepatrí k obľúbencom – nenosí značkové oblečenie, lebo jej rodičia na to nemajú, nie je štíhla ako spolužiačky a na jej vtipných hláškach sa nikto nesmeje.

Park
Jeho rodina netrpí núdzou, ale Park nemá rád sám seba. Chýbajú mu svaly bejzbalistu, výška basketbalistu a sebavedomie amerického tínedžera z nebraskej Omahy. Parkovu matku si totiž otec priviedol z Kórey a syn zdedil jej ázijské črty. A tak si najradšej číta komiksy, počúva obľúbenú hudbu a v školskom autobuse sedí sám.
Až kým jedného dňa nenastúpi istá červenovláska a nikto – okrem neho – ju k sebe nepustí sadnúť.
Eleanor a Park nie sú hlúpi a vedia, že prvá láska takmer nikdy nevydrží. Sú však aj dosť zúfalí a dosť odvážni, a tak to spolu skúsia...

Za poskytnutie knihy ďakujem knižnému e-shopu www.preskoly.sk. Knihu si môžete kúpiť priamo TU.

 

Na túto knihu som prevažne počula pozítivne názory. Mnohí dokonca tvrdili, že táto knihy je omnoho lepšia ako "Greenovky" (pozn. - knihy od Johna Greena, napr. Na vine sú hviezdy, Kam zmizla Aljaška, atď.) Myslela som, že s týmto názorom sa nestotožním, ale stalo sa. Táto kniha ma pohlitla. Totálne pohltila...

Jedným z dôvodov budú zrejme samotní hrdinovia. Možno práve Eleanor, ktorú som si veľmi obľúbila. Bola z chudobnej rodiny (prvé pozitívum, pretože na bohaté slečinky som naozaj náladu nemala. Aj keď, je pravda, že v poslednej dobe prevládajú najmä chudobnejšie hrdinky/hrdinovia). Ďalším pozitívum je jej vzhľad. Nebola typicky krásna, povedala by som, že toto je klasický príklad práve tej vnútornej krásy. Vyzerala "zvláštne", a okrem toho, nebola najchudšia. Možno si poviete, že vás kniha práve kvôli tomuto detailu baviť nebude. Podľa mňa je to stále lepšie, akoby bola anorektička, ktorá by sa celú knihu iba sťažovala na to, že zjedla štvrtinu celozrnného pečiva - nič v zlom! Páčila sa mi taká, aká bola. Aj keď miestami ma mierne štvala, bolo to iba preto, že si nechala tolerovať šikanu. Je presný opak mňa. Možno preáve to bol dôvod, prečo som nedokázala tú logiku pochopiť. Jednoducho sa nevedela proti nim brániť. Žiaľ, veľakrát sa to stáva aj v realite... 

Čo sa týka Parka, ten sa zase miestami príliš podceňoval. Každý z nich mal očividne nejaký komplex XD. Našťastie, nebolo to až tak výrazné a časté.

Ale beriem im to, každý má nejaké chyby (pozitívum je, že tie chyby vôbec mali, pretože ja skutočne "milujem" bezchybných hrdinov).

Páčilo sa mi striedanie kapitol, dávalo to príbehu také ozvláštnenie. Pripadalo mi to o to zaujímavejšie. Obe postavy som si rýchlo a ľahko obľúbila, iba Eleanorinu mamu a nevlastného otca nie. Nikdy, ale naozaj nikdy, nepochopím, prečo ženy ostanú s mužom, ktorý je hnusný a ubližuje im aj deťom (je jedno, či fyzicky alebo psychicky). Ja by som sa od neho pratala na míle preč, a nie ho ešte obhajovala! No logic... :D

Romantické knihy som nikdy až tak nežrala. Som skôr na akčnejšie, výbuchy a bitky. Čo už, moja povaha sa tak ľahko nezmení. Zdá sa mi však, že táto kniha mi presne sedela. Úplne na mieru.

Nerozumiem však, prečo sa mi tak páčila! Veď tam neboli prakticky žiadne zvraty, nič, čo by som nejako neočakávala (až na koniec, pravdaže). A práve ten koniec! Veď to sa nemôže skončiť len tak... v strede vety! Neznášam, keď sa tak kniha skončí, ale v tomto prípade som to milovala. Po dočítaní som zatvorila knihu a pár minút iba tak sedela a rozmýšľala, čo tým chcela autorka naznačiť/povedať. A prišla som na to. Neprezradím to však (nielen kvôli tomu, že by to bol hrozný spojler, najhorší na svete), ale kvôli tomu, že na to musí prísť každý sám, pretože každý to môže vidieť inak. Práve to sa mi na tom tak páčilo, autorka to zakončila tak, aby čitateľovi koniec dala, no zároveň aj nedala. :D

Rozhodne krásna kniha, ktorá každému niečo dá. Keď si to rozmením na drobné, nedala v podstate nič nové, no zároveň dala. Neponúkla veľa dejových zvratov, ale boli tam. Nedala trápnu romantickú knihu, ale romantika tam skutočne bola. Nikdy som nečítala knihu, v ktorej by bola láska teenagerov taká krásna. Tak dokonale napísaná, tak výstižná a osobitná! Nechápem to. O.o :D

A prejdime na hodnotenie...

5/5 (to sa ani nedalo inak)

... 100% (aké nečakané, čoo?)

Verím, že sa Vám recenzia páčila. Knihu vám môžem iba odporučiť.

Kris :3