Four (Veronica Roth)

21.12.2014 12:52

Autor: Veronica Roth

Názov: Four (Štyri)

Séria: Divergent

Priznávam, knihy v angličtine zásadne nečítam. Doteraz som si myslela, že by to bol pre mňa horor a danú knihu by som čítala minimálne tri mesiace, a nakoniec by som ju aj tak nedočítala. Bol to zásadný omyl. Keďže u nás má táto kniha vyjsť až 30.1. (a mne sa nechcelo dovtedy čakať), požičala som si originál. Uznávam, tá obálka ma naozaj dostala :O je fakt, seriózne krásna (na živo je lepšia ako na obrázku). Ale mohli by sme prejsť k deju.

Kniha je rozdelená na štyri časti. V prvých dvoch alebo troch častiach je (pre tých, ktorí nečítali Divergenciu by to teoreticky mohol byť spojler) prechod, keď Tobias (Štyri) odišiel zo Sebazaprenia do Neohrozenosti. Veľmi veľa čitateľov zaujímal práve tento prechod.

Priznávam, kniha pomerne splnila moje očakávania v tomto smere (chcela som vedieť, ako žil pred stretnutím s Tris), ale nenastavila latku veľmi vysoko. Skôr sa mi zdá, že jediné, čo je v týchto častiach nové je ako sa hádal s Erikom. Aj to sa dalo logicky vydedukovať, takže kniha pre mňa nebola ničým novým, ani prekvapivým. Hoci sa snažila byť prekvapivá, možno priam túžila byť zaujímavá, ale mňa to nejako nebralo, mno. :D

Už zo začiatku som všetko vedela. Ak ste čítali všetky predošlé tri knihy, museli by ste byť naozaj obrovským skalným fanúšikom tejto série, aby sa vám táto kniha zdala úžasná. Ja by som povedala, že pre mňa je to taký, dajme tomu, priemer. Tak, idem to odôvodniť.

Očakávala som zaujímavejší dej, možno som dúfala, že autorka tam dá aj nejakú časť, keď je napríklad s priateľmi. Teraz to vyzerá, že sa s nikým nikdy nebavil, že nikdy nechodil do školy, atď...

Ak ste čítali Experiment (3.časť), tak sa tam striedalo rozprávanie Tris a Tobiasa. Štýl rozprávania príbehu je, našťastie, rovnaký. Kniha sa mi čítala ľahko, pomerne rýchlo, no nejako extra ma nezaujala. Iba v tých napínavejších častiach (ktorých tam na môj vkus bolo minimum, nejakých zvratov tam bolo ešte menej) ma kniha naozaj bavila. Žiaľ, zdá sa mi, že túto knihu už nepísala Veronica. Hoci štýl písania, aj všetko ostatné sa zhoduje, pre mňa to nebolo... atraktívne. A to som mala Divergenciu tak rada! :O

V tejto knihe mi však Tobias sympatický dvakrát nebol (niežeby som ho mala nejako extra rada doteraz... :/ ale teraz mi je sympatický ešte menej). Stále je to ten istý Tobias, no je mladší, a žiaľ, mladší mi bude (pravdepodobne) sympatickejší. Dokiaľ nespoznal Tris, je, a teraz úprimne, nemastný neslaný. Vôbec nič. Až neskôr som si naňho konečne zvykla, ale predtým... mi vôbec nesedel (takže mi vlastne väčšinu tejto knihy nesedel). Očakávala som jednoznačne niečo lepšie, zaujímavejšie, a prepáčte, ale trošku aj originálnejšie (áno, akceptujem fakt, že autorka si nemohla veľmi dovoliť navymýšľať niečo nové, ale aj tak od tohto názoru neupustm).

K postavám sa ani vracať nechcem. Bolo by to vlastne zbytočné, keďže postavy sú rovnaké ako v predošlých knihách. Takže by som robila robotu navyše (a ešte k tomu nazmar). Nie, ďakujem, ja nepracujem viac ako je nutné :D

Rozumiem, že autorka chcela priniesť čitateľom (vlastne, ehm, asi skôr čitateľkám) Tobiasov život pred tým, ako sa zoznámil s Tris. Nuž, ale... ak budem hovoriť za seba, nejako to asi nevyšlo. Uznávam, v knihe boli aj zaujímavé časti. Žiaľ, viac bolo tých, ktoré som poznala, vopred som natipovala, čo sa stane a potom sa to aj naozaj stalo, takže... také knihy ma proste nebavia.

Ja potrebujem akciu, výbuchy alebo romantiku (ak tam nie je akcia a tie výbuchy :D). Táto kniha mi neposkytla prakticky nič z toho, a ak áno, tak len vo veľmi malých množstvách a to mi NEstačí.

Hej, táto recenzia nie je dlhá. Totiž, mňa veľmi dlhé recenzie nezaujímajú. Veď načo kecať okolo jednej veci na trištvrte strany, keď sa to dá krásne odôvodniť v dvoch vetách? :D

Na druhej strane sa mi páčili časti, keď prežíval krutosť svojho otca (nie, nie som morbídna, krutá, ani nič podobné. Iba konštatujem fakt, že je to zrejme jedna z mála vecí, ktoré boli v knihe "nové", aj keď sme o nich už z predošlých kníh vedeli, no bolo to tak dobre a realisticky napísané, že sa to nedalo neprežívať.)

A poďme na hodnotenie...

podľa mňa si táto kniha zaslúži tak 3/5 (aj to preto, lebo sú Vianoce, mám dobrú náladu a nechcem jej ukrivdiť :D)

a na percentá by som to dala tak, hm...

70%

Kris :3