Kam zmizla (Gayle Formanová)

13.08.2015 09:54

Kam zmizla

Autor: Gayle Formanová
Diel: 2/2
Pokračovanie If I stay :)
Vydavateľstvo: YOLi (Ikar) - 2015

 

Za poskytnutie knihy ďakujem Ikaru.

Knihu si môžete zakúpiť priamo TU

Anotácia knihy

Od tragickej autonehody prešli tri roky... Mia prežila, stratila však najbližšiu rodinu aj chuť žiť. Pomohli jej lekári, kamaráti, a najmä jej priateľ, gitarista Adam Wilde. Trpkú životnú skúšku však ich mladá láska neprežila a cesty dvojice sa rozišli... Celé tri roky už uplynuli aj odvtedy, čo Mia náhle zmizla z Adamovho života.
Teraz obaja žijú na opačných koncoch krajiny. Nadaná violončelistka Mia je vychádzajúcou hviezdou newyorského konzervatória Juilliard. Adam žije v Los Angeles a ako slávny rocker kŕmi nenávidený bulvár búrlivým vzťahom so slávnou herečkou. Keď počas turné zostane sám trčať v New Yorku, náhoda ich znovu zvedie dokopy. V tú osudnú spoločnú noc sa túlajú po meste, ktoré sa stalo Miiným domovom, spomínajú na minulosť a nesmelo otvárajú srdcia budúcnosti – a azda aj jeden druhému. Dá sa však vrátiť stratený čas, odpustiť chyby a nesplnené sľuby?

Náhody neexistujú?

Súhlasíte s týmto tvrdením? Ak áno, tak sa vám pravdepodobne pokračovanie If I stay pozdávať nebude. Pýtate sa prečo? Nuž, odpoveď máte už v anotácii - Adam je slávny rocker a počas turné ostane sám v New Yorku (na ďalší deň má letieť za kapelou, aby natáčali nový videoklip k piesni), ale keďže je piatok 13teho a náš Adam je veľmi poverčivý, rozhodne sa v New Yorku počkať na ďalší deň. Potuluje sa po meste a nejakým zázrakom narazí na Miin koncert, tak sa rozhodne kúpiť si lístky. Po koncerte si ho Mia zavolá do šatne a spolu sa túlajú po meste, ktoré je teraz Miiným domovom. Tým sa otvoria staré rany, ktoré sa ani u jedného z nich celkom nezahojili.

Na prvý pohľad sa vám to môže zdať ako klišé. Ostala som však prekvapená, pretože aj keď sa kniha motala okolo spomienok na minulosť, nenudila som sa. Možno sa mi páčil aj ten nápad, že sa opäť stretli a spoločne spomínajú. Život je plný podobných náhod a nikdy nevieme, či sa niečo podobné nestane naozaj (pravdaže v prípade, že by ste boli rocker, ktorý na strednej chodil s violončelistkou, ktorej pri tragickej nehode zomrela rodina a vy by ste ju svojimi prosbami prinútili zostať nažive. Potom by ona zmizla z vášho života, vy by ste sa stali slávnym rockerom, pretože vaše zlomené srdce by napísalo dokonalé nové piesne a potom by ste po troch rokoch svoju lásku opäť stretli. Dobre, asi sa to nestane ani mne, ani vám, ale predstava je to zaujímavá :D).

Mínus knihy bol určite fakt, že keď už som sa do knihy naozaj vžila a chcela som čítať čo najviac, kniha skončila. Autorka to podľa mňa sekla na môj vkus trošku skoro, ešte sa o tom dalo niečo napísať, ale rozhodne sa mi tento koniec páčil viac ako ten v Ak zostanem. Ale stále je to lepšie ako prvý diel, ktorý mi pripadal skôr ako katalóg nábytku z IKEI (ktorý je mimochodom, hrubší ako If I stay, aspoň myslím). Nejde však o hrúbku knihy, ale o tom, aký príbeh skrýva, nie? Momentálne mám potrebu trošku porovnať prvý diel s druhým, tak sa na to pozrime :D

Ak zostanem vs. Kam zmizla

Na prvej knihe sa mi nepáčilo, ako autorka neustále striedala scény z minulosti a prítomnosť v nemocnici. Nepáčilo sa mi to a miatlo ma to. Chápala som, že chcela čitateľom ponúknuť všetky Miine zážitky, ale takto docielila len to, že sa striedal obraz šťastnej, usmievavej funny rodinky a vzápätí už sme mali opis mŕtveho tela Miinej mamy. Akože čože? Veľmi mi to pokazilo zážitok z čítania, aj keď rozumiem, že autorka v nás jednoducho chcela vyvolať súcit a to práve tým spôsobom, že tieto scény tak prudko striedala, aby ste si vlastne uvedomili, ako boli všetci šťastní a čo sa stalo potom. Neprekáža mi, keď sa kniha hrá s mojimi citmi, ale musí to vedieť. Obávam sa, že Ak zostanem to nevedela a v konečnom dôsledku mi to prišlo skôr trápne ako dojemné. Istotne preto chápete moje obavy z knihy Kam zmizla. Nezačala som pokračovania čítať pre to, že by ma prvý diel okúzlil, to nie. Jednoducho som potrebovala vedieť, ako to skončí (aj keď som si to mohla vopred vydedukovať... nebolo to nič náročné).

Na druhej strane, obe knihy sa ľahko a rýchlo čítali. Druhý diel sa mi páčil OMNOHO viac, aj keď mám pocit, že v oboch dieloch je tá zápletka taká... trochu suchá, no nevadí. Autorka ju dokázala dobre okoreniť a to je hlavné. Druhý diel je navše písaný z pohľadu Adama (prvý bol z pohľadu Mie), takže zase to bolo iné čítanie. V prvom diely mi sympatický až tak nebol, zato v tomto diely som svet jeho očami úplne žrala. Z časti odhalil tú nepríjemnú stránku popularity obzvlášť vo svete hudby, čo ma príjemne prekvapilo. Ak by náhodou bol tretí diel, želala by som si, aby bol písaný z pohľadu Adama (ale myslím, že týmto dielom to skončilo). Nuž, nevadí, aspoň sa môžem tešiť na film! Koniec v tomto diely bol omnoho lepší ako v prvom - tento mal svoj zmysel, svoje opodstatnenie a páčil sa mi, aj keď som na začiatku spomínala, že to autorka mohla trošku predĺžiť. To je kvôli mojej posadnutosti - keď sa mi niečo zapáči, nechcem, aby to skončilo a pri knihách to platí dvojnásobne.

Hodnotenie

Kam zmizla ma príjemne prekvapila. Odhalila iné stránky Mie aj Adama, čo sa mi páčilo a navyše výborne vysvetlila, čo sa vlastne stalo po tom, ako sa Mia prebrala. Som naozaj spokojná a kniha sa mi páčila! Pravdaže, mala trochu malé muchy, ale oproti prvému dielu to bol neskutočný pokrok vpred a ja môžem byť len spokojná!

A číselné hodnotenie...
4,75/5 :)

Kris :3