Labyrint: Smrteľná liečba (James Dashner)

04.05.2016 17:28

Labyrint: Smrteľná liečba

Autor: James Dashner
Séria: Labyrint (3/3)
Vydavateľstvo: YOLi (Ikar)

Za poskytnutie knihy ďakujem Ikaru

 

Posledná hrozba

Thomasa a jeho priateľov čaká posledná skúška. Mysleli si, že si prešli všetkým. Ušli z labyrintu, prežili aj kruté zhorenisko. To najťažšie ich však len čaká...

Po skvelých predošlých dieloch tejto série, som si naozaj myslela, že nič lepšie už prísť ani nemôže. Dashner ma opäť prekvapil. Celú zápletku postupne odokrýva a rozuzluje. Čitateľ, v tomto prípade ja, je maximálne napnutý a zvedavý, ako kniha bude pokračovať ďalej. Čo sa stane s postavami, ktoré si počas série tak veľmi obľúbil? Aspoň ja som celý čas tŕpla, či sa niečo mojim obľúbeným postavám nestane. Spoločne s nimi som sa bála, tešila a napokon s poslednými stranami aj ledva lapala po dychu. Teda, na konci to tak naozaj bolo. Od polovice knihy a ten koniec som naozaj nedýchala. Bola som veľmi, veľmi zvedavá a plná očakávaní. Zatiaľ čo začiatok nebol až tak úplne zaujímavý, postupne sa našťastie kniha aj dej v nej poriadne rozbehli, tak ako je to u autora zvykom.

Postavy ma ani v tomto dieli neskalamali. Minho mal svoj skvelý humor a dokonalé, trefné hlášky ako vždy. Jednoducho už len kvôli jeho hláškam musíte sériu milovať. Teresa mi nikdy sympatická nebola (a doteraz sa občas pochytím s čitateľmi, ktorí ju ako postavu zbožňujú). Nehovorím, že niečo proti nej otvorene mám... dobre, vlastne áno. V Labyrinte som ju strpela, po tom, čo spravila v Zhorenisku som ju mala chuť prefackať (minimálne). Teraz sa jej však podarilo vytáčať ma úspešne aj naďalej a tým si zaistila isté miesto na liste postáv, ktoré mi sympatické z tejto série nie sú. Aj keď, na konci knihy bola asi najviac znesiteľná (hehe...). Vždy som mala Brendu o niečo radšej, prišla mi taká celkovo sympatickejšia. Ľahšie som sa s ňou dokázala stotožniť, všetko jej zabudnúť a obľúbiť si ju veľmi rýchlo. Brenda sa mi jednoducho páčila viac ako Teresa... už od začiatku.

Celú sériu som dúfala, že odhalí, či je CHAOS dobrý alebo zlý (mimochodom, ten preklad Chaos... sa mi vôbec nepáči. Čítala som knihu aj po česky a z časti aj po anglicky. Český ZLOSIN a anglický WICKED sa mi páčia omnoho, omnoho viac). Od začiatku som z toho bola mierne zmätená a myslím, že väčšina čitateľov tiež. Je mi jasné, že to bol autorov zámer, aby čitateľ bol stále napätý a nevedel, čo má od Chaosu (brrr... strašne sa mi ten preklad prieči) očakávať, tým pádom nás môže počas knihy viackrát šokovať. Je to fajn metóda, avšak vo mne občas vyvolávala skôr ten negatívny zmätok, keď som nevedela, či sa mi Chaos prieči, alebo nakoniec robia niečo dobré? Celkovo chvíľu trvá, kým človeku ako-tak zapne, ako to zrejme autor myslel, ale z dosť veľkej časti to nechal na čitateľovi, ako si to on konkrétne vysvetlí.

 

Keď už som začala s tým prekladom, nedá mi to a musím sa ešte vyjadriť. Celkovo slovenský preklad tých svetových populárnych kníh považujem za dobrý (aspoň u Ikaru a YOLi je ten preklad väčšinou dobrý). Viem, že sa musí naozaj ťažko prekladať názov alebo slang, ktorý si autor sám vymyslel. Napriek tomu si myslím, že to českí kolegovia zvládli o niečo lepšie a keď som čítala knihu po česky, sedelo mi to viac. Vezmem teraz sériu ako celok, ten slang, ktorý oni používali sa mi v češtine oveľa viac pozdával a zapadol medzi moju každodennú slovnú zásobu, zatiaľ čo v prípade slovenského prekladu to tak nebolo. Nehovorím, že ten preklad je zlý, iba mne osobne je o niečo sympatickejší ten český. Takže keďže som už zvyknutá na české výrazy z tejto série, občas ma stále zaskočí, keď ich niekto povie zo slovenského prekladu. Aj keď som knihu čítala, tie výrazy si pamätám v češtine.

 

A už prichádza záver... ako túto sériu zhodnotiť? Labyrint patrí ako séria medzi moje srdcovky. Veľmi sa mi páči, ako sa autor dokáže s čitateľom vyhrať a pomotať ho. Páčia sa mi postavy, obzvlášť Minho ♥. Námet, ktorý autor použil sa na prvý pohľad  môže zdať opozeraný, ale spracoval ho naozaj netradičným spôsobom, teda to pre mňa bolo originálne a zaujímavé. K tejto sérii toho nemám veľla povedať, jednoducho sa to oplatí prečítať. Za každú cenu.