Poviedky (Ernest Hemingway)

22.01.2017 16:32

Poviedky

Autor: Ernest Hemingway
Vydavateľstvo: Ikar (2016)
Séria: -


Odkaz na knihu: www.bux.sk/knihy/212354-poviedky.html

 

Kniha poviedok vyšla už v roku 1938, v slovenčine po prvýkrát v roku 1961. V novom preklade je k dispozícií od konca roku 2016 a rozhodla som sa po nej siahnuť. Predtým som od autora žiadnu knihu neprečítala (áno, neskutočne sa hanbím, že som Starca a more nečítala...), no po dočítaní jeho Poviedok som si istá, že po jeho ďalších knihách siahnem.

Neviem, či je to spôsobené novodobým dobrým prekladom, ale kniha ma jednoducho upútala. Hoci má vyše 500 strán, na ktoré som pôvodne pozerala z diaľky a s obavami, či mi to za prečítanie bude vôbec stáť, ostala som noazaj príjemne prekvapená. Začítala som sa do príjemného štýlu, akým je kniha písaná.

Poviedky sú rôznej dĺžky, niektoré majú 20 strán a viac, iné aj do 15. Zo začiatku mi chvíľku trvalo, kým som sa vedela do príbehov dostať, ale podarilo sa mi to po chvíli bez akýchkoľvek problémov. Príbehy ma zaujali, hoci išlo len o poviedky, ktoré vám toho možno nedajú toľko ako samotný dlhý príbeh. Poviedky od Hemingwaya sú neskutočne pútavé a aj keď som predtým poviedky nečítala rada, po jeho knihe si k nim cestu možno nájdem. Páčilo sa mi, ako sme spolu s autorom prechádzali doby aj miesta, kde sa príbehy konali. Raz sme sa nachádzali uprostred džungle, kde sme lovili levy, inokedy sme zase boli zamestnancom reštaurácie, ktorý sa úžil stať toreadorom (snáď som to slovo napísala správne :D). Páčili sa mi aj konce poviedok, prvýkrát som ho neočakávala, no zakaždým to autor dokázal spracovať originálne a zaujímavo.

Jeho poviedky si každý určite bude vysvetľovať inak, no ja som sa zameriavala a žasla najmä nad tým, ako originálne autor píše. Bavilo ma čítať vyše 500 strán rýchlosťou blesku, hoci som sa dlho zaprisahávala, že ma knihy vydané pred rokom 2009 zaujímať nebudú a budem sa pri nich nudiť. Nuž, v poslednej dobe je to presne naopak a práve staršie knihy mi prinášajú oveľa väčšie potešenie ako nové, moderné, ktoré sú všetky v podstate rovnaké.

Neviem, ako ste na tom vy s čítaním "knižných klasík", no ja si už budúci týždeň idem zaobstarať Starca a more, pôvodne som myslela, že to je hrubočizná kniha, no ona má v skutočnosti len nejakých 100 strán. Tak uvidím, či ma autor dokáže ešte príjemnejšie prekvapiť.