Rudá královna (Victoria Aveyardová)

30.10.2016 16:08

Rudá královna

Autor: Victoria Aveyard
Vydavateľstvo: Albatros Media (v slovenskom preklade vydal iný vydavateľ)
Rok vydania: 2015 (česká verzia)

Za poskytnutie knihy ďakujem knižnému e-shopu www.preskoly.sk/. 

Knihu si môžte zakúpiť priamo TU.

 

  O čom kniha je?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

O knihu som sa zaujímala už od jej vydania v českom preklade. Veľmi ma zaujali pozitívne recenzie, ktoré túto knihu vychválili. Ako dopadla u mňa?

Nuž, na úvod by som začala hlavnou hrdinkou príbehu, Mare Barrowovou. Sedemnásťročná hrdinka, ktorá chcela chrániť seba a svoju rodinu. Jej bratov poslali bojovať do vojny (Rudí sú v podstate ľudské bábky v rukách Strieborných). Mare sa kráti čas, keďže nie je nikde zamestnaná, pošlú do vojny bojovať aj ju a jej najlepšieho priateľa. Strieborní ovplývajú nadprirodzenými schopnosťami a Rudí... no, tí sú ľudia ako my a medzi nich patrí aj Mare. Jej sestra vie výborne šiť, preto ju čaká pomerne priaznivá budúcnosť, zatiaľ čo Mare je zlodejka. Áno, zlodejka v pravom zmysle slova - okráda ľudí, aby pomohla svojej rodine finančne prežiť, čo pre Rudých vôbec nie je jednoduché.

V mestách sa začnú diať nepokoje, začína útočiť akási teroristická skupina zložená z Rudých, ktorí túžia po povstaní. Tento motív sa nám v YA knihách v poslednej dobe objavuje takmer na každom kroku. Vždy tí slabší, utláčaní silnejšími, majú potrebu prejaviť vlastnú iniciatívu a nastoliť rovný právny systém pre všetkých. Mare má šťastie, v jeden deň chce okradnúť neznámeho mladého muža, ktorý ju však prichytí, chvíľu sa rozprávajú a ona mu prezradí svoje meno, aj finančné pomery, či fakt, že ju tiež čoskoro pošlú na front. Na ďalšie ráno ju odvádzajú do paláca, kde jej dajú prácu slúžky, teda sa vojne vyhne. Koľké šťastie v nešťastí. Avšak, nebol by to dobrý príbeh, keby nám práve tu nenastal zvrat. Mare je v spoločnosti ľudí, ktorých najviac nenávidí - Strieborných, dokonca im slúži. Cez toto by sa dokázala preniesť, keby sa neobjavila komplikácia. Napriek tomu, že jej v žilách koluje červená krv, Mare ovplýva ničivou schopnosťou, ktorá by dokázala Strieborným narobiť poriadne problémy. Tu nastáva zvrat, keď musí predstierať identitu niekoho iného a zároveň si dávať pozor, aby sneodhalila vlastnú farbu krvi.

Ako hrdinku som si Mare obľúbila. Bola odvážna, rozumná, vedela kedy držať jazyk za zubami a kedy správne zaútočiť. Vyhovovala mi ako rozprávač, našla som si k nej pozitívny vzťah. Dokázala som sa s ňou stotožniť. Vlastne všetky postavy v knihe boli veľmi dobre a zaujímavo vykreslené, či už hlavné alebo aj vedľajšie, so všetkými sa autorka pohrala. Páči sa mi aj to, že hlavná postava robí chyby, neverí vždy správnym ľuďom, ale napokon sa aj tak vie z problémov dostať rozvážnym spôsobom.

Príbeh sa mi veľmi páčil. Bol vsadený do zaujímavého prostredia, neskutočne ma fascinovali všetky tie rôznorodé schopnosti, ktorými Strieborní disponovali. Boli neskutočne úžasné a oh... veľmi im to závidím :D Kniha je plná napínavých udalostí, zvratov, ktoré vám nedovolia ju odložiť.