Za poskytnutie knihy ďakujem www.preskoly.sk/. Knihu si môžete zakúpiť TU.

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

Od: Kris
Komu Všetkým čitateľom blogu
Predmet Recenzia na knihu S láskou Rosie

Milý čitateľ blogu,
dlho som sa neozvala, všakže? Vieš, mala som veľa práce. Do rúk sa mi dostala kniha S láskou Rosie a ja som sa do nej s radosťou pustila. Už po prvých stranách som vedela, že je táto kniha výnimočná. Asi by som ti mala najskôr rozpovedať, o čo vlastne ide.
Rosie a Alex sa poznajú od malička a sú najlepší priatelia. Odjakživa boli spolu a nik ich nedokázal rozdeliť - rodičia, učitelia, ani súrodenci. Mali naplánovanú spoločnú budúcnosť - Rosie mala mať nádherný hotel a Alex by zachraňoval všetkých, ktorých by Rosie jedlom otrávila. Aspoň taký bol ich detský sen. Alex sa musí s rodinou presťahovať do Bostonu, pretože jeho otec tam dostal lepšiu pracovnú pozíciu. Rosie prijmú na Bostonskú univerzitu, takže sa tešia na spoločnú budúcnosť. Najlepší priatelia sa predsa nesmú rozdeliť. Na záverečnom plese sa však Rosie opije a otehotnie s Brianom, chlapcom, ktorého spolu s Alexom vždy neznášali. Sny o vysokej škole, o krásnom hoteli aj o úspešnej kariére sú preč. Alex do Bostnou odletí a teraz ich delí oceán. Ako sa Rosie má postarať o dcéru, keď sa túžila iba zabávať a užívať si život? Toto nemilé prekvapenie navždy ovplyvní ich životy. Ale pravé priateľstvo dokáže prekonať každú prekážku...
Ako vidíš, naozaj sa jedná o zaujímavý príbeh. Ten námet ma veľmi oslovil. Občas stačí jediná chybička a všetko je inak, celý život sa obráti hore nohami. Povedala by som, že Rosie ani nemôže mať pokojný život. Vždy, keď sa na chvíľočku zdá, že všetko môže byť ideálne, okamžite sa niečo pokašle, no a potom už sa situácia iba zhoršuje. Je veľmi zaujímavé sledovať, ako sa Rosie s problémami pasuje. V 18tich sa zrazu musela stať zodpovednou a dospelou, musela uživiť seba aj dieťa - dcéru Katie. Musela byť vzornou matkou a svoju dcéru dobre vychovať. Napriek tomu, že Katie vyrastala bez otca, Rosie jej podľa mňa dala všetko, čo potrebovala. Snažila sa neustále stáť pri nej a pomáhať jej. Katie má tiež najlepšieho kamaráta a ich vzťah pripomína Rosie a Alexa pred rokmi.

"Viem, že si v rozpakoch z toho, čo sa stalo pred niekoľkými rokmi, keď si bola u Alexa na návšteve, ale prehltni pýchu a hlavu hore."
Svojím spôsobom Rosie určite obdivujem. Zodpovedne sa stará o Katie, ale neplní si svoje sny. Má jedinú kamarátku Ruby, potom už si píše a stretáva sa iba s členmi rodiny. Alex žije v Bostone, ale zopárkrát sa s Rosie a Katie stretne aj osobne, je totiť Katiin krstný otec. Vždy, keď si Alex nájde nejakú partnerku - Rosie sa s tým nevie stotožniť, a naopak, ani Alex nesúhlasí s Rosiinym (ja vážne neviem, ako to mám vyskloňovať :D) výberom. Zvláštne, však? Keďže sú najlepší kamaráti, chcú pre toho druhého len to najlepšie... a práve toto môže byť problém.

"Ten môj, ako ho voláš, už nie je. A nikdy ani nebude."
Zaujímavý je aj štýl písania, nie je to klasický, romantický príbeh. Táto kniha dáva čitateľom omnoho viac. Zrejme za to môže aj netypická forma, celá kniha je písaná cez e-maily, sms, pohľadnice a listy. Môžeme vidieť e-maily, ktoré Rosie (alebo neskôr aj Katie) dostala, aj odoslala, preto sme stále v obraze. Na druhej strane, treba si na tento štýl písania zvyknúť. Kniha je našťastie pomerne hrubá a chytľavá, takže po pár stranách vám táto forma nebude robiť problémy. Samozrejme, nesadne to každému. Rozhodne by som vám však odporúčala tento štýl knihy vyskúšať. Napriek tomu, že mám v knihách rada podrobné opisy myšlienkových pochodov postáv (a tu som ich, pochopiteľne až tak podrobné nemala), vyhovovalo mi to. Dokonca sa mi to páčilo asi viac, než bežné knihy. Bolo to také iné a oživujúce - zaujímavý štýl, ktorý autorka dokázala skombinovať so zaujímavým príbehom.

Ani Rosie, ani Alex nemajú život úplne ideálny. Alex má prácu, po ktorej veľmi túžil a je úspešný, ale práca ho stojí rodinný život. Rosie naopak, zo začiatku ideálnu prácu ani vzťah nemá, ale vďaka Katie sa cez všeto dokáže preniesť. Musí sa o ňu postarať a nechce zlyhať. Aj keď jej rodina (samozrejme aj Alex) ponúkajú pomoc nielen finančnú, Rosie zakaždým odmietne. Chce to všetko zvládnuť sama. Keď sa do problémov sama dostala, sama sa s nimi popasuje. Na prvý pohľad som si nemyslela, že mi Rosie prirastie s srdcu. Neskôr som ju však spoznala bližšie a naozaj som si ju obľúbila. Mala výborný zmysel pre humor (dosť podobný tomu môjmu, založený na sarkastických poznámkach) a vždy, keď od života dostala facku, snažila sa ukázať druhú stranu tváre. Trochu ma však štvalo, že si nešla za svojím snom. Žiaľ, mala dcéru, takže všetko vždy prispôsobovala jej. Čo však môže byť pre rodiča väčšia radosť ako zdravé, veselé a šikovné dieťa?

Kniha sa mi veľmi páčila. Mala námet, netradičnú formu, aj výnimočné postavy. Vznikla aj filmová verzia, založená podľa tejto knižnej. Každá je však trošku iná, keďže v knihe roky plynú veľmi rýchlo a všetko sa odohráva pomocou listou, e-mailov a pod., vo filme máme zachytené určité obdobie dlhšie a detailnejšie ako to bolo v knihe.

Hodnotenie

S láskou Rosie si nezaslúži iné hodnotenie, ako...

5/5

Som naozaj veľmi rada, že som mala možnosť prečítať si túto  knihu. Určite ju každému odporúčam! Pravé priateľstvo je niečo, čo by mal zažiť každý. Ak nie naživo, tak aspoň prostredníctvom tejto knihy :)

S láskou
Kris