Sedem minút po polnoci (Patrick Ness)

20.11.2016 13:51

Sedem minút po polnoci

Autor:
Vydavateľstvo:
Séria:

Za poskytnutie tejto knihy ďakujem www.preskoly.sk


Anotácia

Tri príbehy, ktoré zmenia život

Túto knihu som si vybrala na základe odporúčania od mojej kamarátky. Podľa jej slov bola táto kniha naozaj pekná, výnimočná a zaujímavá. Rozhodla som sa, že po nej siahnem a ostala som príjemne prekvapená.

Conora trápia zlé sny, odkedy jeho mama ochorela. Zhoršuje sa vlastne úplne všetko - mamin zdravotný stav, Conorov otec sa od nich dávnejšie odsťahoval a má novú rodinu, no a aby toho nebolo málo zlého, Conor má bývať u svojej babky (ktorá nie je taká typická usmievavá stará pani, ktorá by piekla koláče). Počas jednej noci k nemu do izby vtrhne netvor, ktorý trvá na tom, že Conorovi prerozpráva tri príbehy a na záver mu Conor porozpráva ten svoj príbeh, ktorého sa najviac bojí. Má mu povedať pravdu.


Od začiatku som čakala, kedy sa netvor objaví a povie svoje tri príbehy. Všetky boli svojím spôsobom na prvý pohľad mätúce a reagovala by som zrejme rovnako ako Conor. Keď som sa však nad každým z daných príbehov zamyslela, netvor ich len prerozprával. Conor sa naňho viackrát oboril so slovami "Veď si povedal, že ten a ten bol dobrý...," netvor dokázal ľahko zrušiť jeho argumentami. Nepovedal to, čo sa Conorovi automaticky z textu vyvodilo. Ľudia nie sú len dobrí a zlí, väčšina z nás je niekde uprostred a pohybujeme sa raz k dobru, raz zase k zlu. Tak isto veci nebývajú len čierne a biele, hoci sa tak na prvý pohľad môžu zdať.

Z tejto knihy som si vzala viacero ponaučení. Odporúčam vám prečítať si každý príbeh niekoľkokrát, prípadne si v ňom tie najlepšie myšlienky dokonca poznačiť (áno, až natoľko sa mi tento príbeh páčil). Je pretkaný rozprávaním o Conorovom reálnom živote a o čase, ktorý strávil so starodávnou príšerou. Časti, kde Conor chodí do školy a je terčom šikany nám opäť ukazujú, ako sa veci nedajú vnímať iba jedným smerom. Pravda býva taktiež väčšinou uprostred. A občas je potrebné zachrániť aj zlú čarodejnicu, keď je nevinná...

Conorov chrakater sa mi páčil, obzvlášť ten vývoj, ktorý môžeme počas knihy pozorovať. Kniha sa dá zhltnúť na posedenie, taká je zaujímavá a číta sa rýchlo, keďže obsahuje aj čarokrásne ilustrácie (a je z lesklého papiera. Neskutočne krásna ♥). Na začiatku to bol vystrašený, nepokojný chlapec, ktorý rozprávanie netvora neustále prerušoval (vždy sa mi páčilo, keď ho prerušil a prišli na rad mierne ironické, či sarkastické poznámky. Nemajte mi to za zlé :D) a dokázal sa z neho stať mladý človek, ktorý dokázal priznať svoj strach a otvorene mu čeliť. To, čo ho celé noci trápilo, nepríjemné nočné mory, konečne mohli odísť. A ja som aj vyronila slzu, pretože hoci je koniec napísaný záhadný spôsobom, každý si to dokáže jasne vyvodiť. V tom je krása tohto príbehu. Každý ho vie pochopiť trocha inak, vziať si z neho niečo iné, ale v konečnom dôsledku, aj tak nás obohatí rovnako.

Ak by som mala za poslednú dobu odporúčať nejaké knihy, žiaľ, veľmi veľa by ich nebolo. Kniha Sedem minút po polnoci však medzi ne určite patrí (možno dokonca ako jediná...). Nebojte sa po nej siahnuť práve teraz, počas chladných zimných večerov. Je to rozprávkovo krásna kniha, ktorá vám skĺ´bi rozprávky s realitou a ukáže vám veci, ktoré možno boli aj pred vašimi očami skryté.