Sempre - Navždy (J.M. Darhowerová)

31.03.2015 16:14

Sempre: Navždy

Autor: J.M. Darhoweová

Vydavateľstvo: YOLi (Ikar) - 2015

Séria: -

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem knižnému e-shopu www.preskoly.sk/. Knihu si môžete kúpiť napríklad TU

Anotácia

"Sedemnásťročná Haven Antonelliová nikdy nepoznala slobodu. Odmalička vyrastala ako novodobá otrokyňa v izolácii uprostred púšte, kde spolu s matkou tvrdo pracovala a znášala neľudské zaobchádzanie. Obe sa stali obeťami obchodovania s ľuďmi organizovanom rozsiahlou mafiánskou sieťou. Jedného dňa sa tu objaví doktor Vincent DeMarco a dievča dostáva šancu: opustí matku a odíde s ním, alebo zomrie.

Haven sa tak nedobrovoľne ocitne v severokarolínskom mestečku Durante v doktorovom dome a zoznámi sa s jeho dvomi synmi Dominickom a Carminom. Tí nikdy nepoznali núdzu a nič im nechýba – azda okrem matky, ktorá záhadne umrela. Havenin rovesník Carmine je na rozdiel od staršieho brata výbušný nezvládnuteľný mladý muž, ktorému nič nie je sväté a za nič nenesie zodpovednosť. Rodiaca sa láska k Haven to všetko zmení.

Haven a Carmine časom musia prehodnotiť všetko, čomu dovtedy verili. Čím hlbšie sa zapletajú do pavučiny lží a tajomstiev, tým viac zisťujú, že napriek zdanlivým rozdielom sú si veľmi podobní. Veľmi túžia oslobodiť sa od nebezpečného sveta, kde vládnu moc a peniaze, lenže reťaz udalostí, ktoré sa dali do pohybu ešte pred ich narodením, ohrozuje ich plány aj samotnú existenciu. V tomto svete sú zrada a vraždy všednou súčasťou života, nič tu nie je zadarmo a slovo navždy – sempre dostáva trpkú príchuť.
"

*-*-*-*-*-*-*-*

Najhoršie na tejto knihe je asi fakt, že ja sama poriadne neviem, čo si mám o nej myslieť. Som absolútne hotová... toto nie je dobré :d

Námet knihy je naozaj skvelý. Veľmi obdivujem autorku, že mala odvahu o tejto téme písať. Aspoň doteraz som nepočula o knihe, ktorá by zobrazovala krutú realitu dnešného otroctva a zneužívania a zároveň bola YA. Je to taká kombinácia, o ktorej sa doteraz veľa nevedelo a nečítalo. Myslím, že autorka prelomila túto neviditeľnú hranicu, keď nám načrtla túto krutú realitu. Miestami keď som tie podrobnosti čítala som naozaj bola VEĽMI rada, že som sa narodila do našej rodiny. Pretože byť namiesto Haven... nie, ďakujem. Skúšala som si to chvíľu predstaviť a bolo to pre mňa ako facka. Nie, ďakujem, neprosím. Nemenila by som s ňou ani za NIČ.

Sloboda môže byť častý motív v YA knihách. Veď, pre čo sú ľudia ochotní riskovať naozaj všetko? Pre lásku. A pre slobodu. To sú podľa mňa také dva najväčšie faktory pre ktoré by som pravdepodobne jedného dňa čisto teoreticky a hypoteticky riskovala život aj ja. Toto bola asi tá najkomplikovanejšia a najdivnejšia veta, akú som dnes vypustila :D

Haven bola od malička zvyknutá na kruté zaobchádzanie. Naskytne sa jej možnosť utiecť, ak opustí svoju mamu. Toto je jeden z momentov knihy, keď som si nevedela predstaviť, čo by som robila JA. Dokonale som rozumela Haveniným (skloňuje sa to takto?) pocitom. A bolo mi jej neskutočne ľúto.

Na prvý pohľad je kniha naozaj nekonečná. Okolo 500 strán, ktoré môžu vystrašiť. Aj mňa trochu vystrašili. S knihou som dosť bojovala, najmä zo začiatku, stred som potom nejako preletela a koniec mi tiež ubehol rýchlo. Zvyčajne tvrdím, že sa mi kniha čítala rýchlo a ľahko. Toto je ten opačný prípad. Nie že by ma to TOTALNE nebavilo, to nie, len... som asi prestala čítať rýchlosťou blesku a spomalila na rýchlosť bežného smrteľníka.

Nepáčilo sa mi podanie, akým nám autorka príbeh poskytla. Miestami ma to nebavilo, nudila som sa, miestami som fakt nechápala čo rieši. So sad, ja viem. Občas som bola tak mimo, že mi dokonca unikla aj pointa niektorých zvratov. Ale vážne, kto sa má v mafii vyznať? Ja rozhodne nie.

Autorka sa snažila sa do príbehu zakomponovať aj talianske výrazy. Spomínala som, ako naozaj neznášam chudzojazyčné výrazy v knihách? Ako mi to sakramentsky lezie na city? Ako som vtedy schopná nadávať, obzvlášť keď tým výrazom nerozumiem? To si mám akože z prstu vycucať ten preklad alebo ako? Hej, opäť som sa naštvala. Zachovať pokoj, zachovať pokoj.

Na Haven mi nič konkrétne nevadilo. Bola bystrá a nehrala sa na chúďatko alebo princezničku, ktorej musia všetci pomáhať. Haleluja! Vyzerala ako osoba, s ktorou by som sa rada porozprávala, no na nejaké dlhšie priateľstvo by to asi nebolo. Čo sa týka Carmina, mne osobne bol nesympatický. Viem, že ľudia sa vplyvom iných zmeniť môžu. Naozaj tomu verím, ale jemu som to proste neverila. OK, zamiluje sa do nej a behom jednej jedinej strany, jedného odstavca je z neho úplne, ale že úplne iná osoba? Jediné, čo nám ho pripomínalo boli hnusné vulgarizmy, ktoré mi fakt začali píliť krv. Neberte ma ako sväticu, ktorá nikdy nenadáva (bodaj by :D :D :D), nadávky v knihách mi problém nerobia, je to súčasť komunikácie a pomáha to autorom vyjadrovať emócie a náladu postavy. No keď som sa pozrela (no, všetci vieme že nie doslova) na Carmina, videla som iba idiota. Prepáčte, ale mne prišiel ako idiot. A jeho slovná zásoba zahrňajúca akruát vulgarizmy mi názor teda nezmenila. A hoci to bol pravdepodobne zámer autorky, chcela nám dať najavo, že vplyvom Haven sa zmenil. To sotva, priateľu. Také kreténi u mňa kreténmi ostanú až do konca ich kreténskeho života. A bodka.

Myslím, že autorka mohla na podaní príbehu trošičku zapracovať a páčilo by sa mi to viac. Takto tú knihu musím ohodnotiť priemerne. Pretože hluché miesta v knihách neznášam. No na druhej strane kniha obsahuje naozaj pekné myšlienky, ktoré stoja za zamyslenie.

Možno sa vám práve dnes nechce robiť projekt do školy, no ak ste čítali túto knihu, príde vám to ako úplne malá úloha. Čo by dala Haven za to, keby mohla chodiť do školy?

Preto radšej idem urobiť úlohy, pretože byť otrokom alebo byť nejako zapletený do mafie rozhodne nie je zábava.

Hodnotenie

Kniha si podľa mňa zaslúži také priemerné hodnotenie.

3/5

Kris :3