Skrytá hrozba (Maggie Stiefvater)

18.05.2015 16:35

Skrytá hrozba

Autor: Maggie Stiefvater
Vydavateľstvo: Fragment (2015)
Séria: Spirit animals (druhý diel)

Za poskytnutie knihy ďakujem vydavateľstvu Fragment.

Knihu si môžete zakúpiť priamo TU.

Iba niekoľko vyvolených obyvateľov Erdasu dokáže vyvolať duchovné zviera. Conorovi, Abeke, Meilin aj Rollanovi sa to už podarilo, dokonca vyvolali Veľkých strážcov! Vďaka tomuto putu môžu okrem slávy získať aj nadľudské schopnosti. Po vyvolaní duchovného zvieraťa sa ľudia zvyčajne pripoja k Zelenopláštnikom. Čo ak existuje aj iná možnosť, ako duchovné zviera vyvolať a získať nad ním absolútnu moc? A čo ak tento spôsob zneužije niekto s nečestnými úmyslami?
Naši hrdinovia si ešte na seba a na svojich zvieracích priateľov ešte úplne nezvykli. Čaká ich mnoho práce a tvrdých tréningov. Na scéne sa však objaví nepriateľ, ktorý našich hrdinov poriadne potrápi. Štyria hrdinovia sa učia spolupracovať nielen so zvieratami, ale aj medzi sebou. Vyvolanie puta medzi človekom a duchovným zvieraťom nečestnou cestou sa rozšírilo a práve oni stoja proti našim hrdinom. Tí majú za úlohu získať amulet kanca Rumfussa skôr ako nepriatelia. No ako majú zvíťaziť nad ľuďmi, ktorí majú svoje duchovné zvierata úplne omotané okolo prstu, zatiaľ čo oni sa ešte len učia spolupracovať? Na nebezpečnej ceste za amuletom ich stretnú nepríjemné prekvapenia, zranenia a nové zistenia. Dokážu naši hrdinovia spolupracovať? Dokážu si pomôcť a spoločne nepriateľov poraziť?

 


"Ja som nemal nijaký obrad,"povedal Rollan. "Bol pri tom len jeden tulák a potkan. No viem si to predstaviť." "Chceš mi o tom porozprávať?" spýtala sa Abeke po chvíli ticha. "Ani nie. To je vlastne všetko: tulák, potkan, sokolia samica. Dobrý koniec. Už som ti vravel, že tie mám rád. Teraz však hovor ty."

Som rada, že som mala príležitosť opäť sa vďaka tejto knihe trochu vrátiť do detskejších čias. Nechcem tým naznačiť, že by kniha bola úplne detská, ale je určená skôr mladším. Mne však čítanie nerobilo v tomto smere problémy, do tejto série som sa totiž istým spôsobom zamilovala.
Vždy ma fascinovali knihy, v ktorých bolo niečo so zvieratami. Je jedno, či mal hlavný hrdina domáce zvieratko, ktoré bolo v knihe spomínané, alebo proti hrdinovi bojovali hrozivé zvieracie príšery. Bolo mi to jedno, boli to predsa zvieratá. Ako milovník zvierat som nemohla odolať žiadnej knihe, v ktorej sa zvieratá vo väčšej miere vyskytovali. A teraz prišla na slovenský knižný trh séria Spirit animals, v ktorej ľudia môžu vyvolať duchovné zviera. Asi je vám jasné, že som tej sérii neodolala. Po prečítaní prvej knihy som nutne potrebovala vedieť, ako sa hrdinovia s problémami vyrovnajú...

Možno vás odrádza, že hrdinovia sú mladší. Môžem vám úprimne povedať, aj napriek nižšiemu veku hlavných hrdinov sa vám kniha môže páčiť. Rozmýšľajú primerane na svoj vek, no zdajú sa mi racionálni a vyspelí. Neprídu mi ako paródie na dospelých, to nie. Postavy sú výborne vykreslené a ich vek môže byť len bonusom. Vezmime si to z inej stránky - väčšinou bývajú hrdinovia sedemnásťroční. Čo riešia v tomto veku? Samozrejme, vo veľkej miere sú to vzťahy s opačným pohlavím a tak podobne. V tejto knihe sa trápnym milostným románom vyhneme, namiesto toho sa nám ponúka úžasný príbeh o spojení človeka so zvieraťom. O spolupráci, priateľstve a boji proti zlu.

Postavy boli rovnako dobré ako v prvom dieli. Myslím, že každým dielom prejdú určitým vývojom, čo určite poznačí aj ich charakter. V situáciách, keď musia konať pod tlakom, robia chyby. Prejavujú ľudské emócie. Sú bojovní a učenliví. Vďaka týmto vlastnostiam mi prišli postavy veľmi reálne, správali sa ako reálni ľudia a aj keď som od hrdinov pravdepdoobne o niekoľko rokov staršia, konala by som v mnohých situáciách rovnako, aj keby to nemalo byť to najsprávnejšie rozhodnutie. Chyby sú ľudské a postavy sa správali ako ľudia.

"Radšej si všetci pripomeňte, čo ste sa pred odchodom naučili." Rollan si z výcviku odniesol najmä to, že Meilin je nebezpečná aj s vreckovkou. Vtom jeho kôň využil jazdcovu nepozornosť a pokúsil sa mu zahryznúť do nohy. "Ani náhodou!" okríkol ho a trhol opratami. "To je moja obľúbená noha."

Dej bol tiež dobre spracovaný. Opisy rôznych situácií sú verne vykreslené a vtiahnu čitateľa do deja. Neviem si pomôcť, najradšej mám časti v knihe, v ktorých je Rollan. Je to zrejme moja najobľúbenejšia postava a čítať to, čo si myslí, je naozaj zaujímavé :D. Naopak, Meilin som si neobľúbila viac ako v prvom dieli. Nie je pravda, že by som ju úplne nemala rada, len ma občas dokáže vytočiť. Pôsobí totiž ako dokonalá princezná, ktorej všetko ide.... ale som rada, že v knihe je. Bez nej by boli pravdepodobne hrdinovia stratení.

Do prvej polovice ma dej až tak nezaujal. Krátky výcvik hrdinov a potom cesta za amuletom mi až také zaujímavé neprišli. Našťastie potom prišiel zvrat, ktorý otočil dej o 180 stupňov k lepšiemu. Dočkala som sa akcie aj zvratov. Takže s druhou polovicou knihy som nadmieru spokojná.

Musím však priznať, že kniha pravdepodobne nesadne náročným čitateľom. Hoci samu seba za náročného čitateľa považujem, táto séria je moja srdcovka a nedám na ňu dopustiť. Spojenie človeka a zvieraťa? Veď to je geniálny nápad! A keďže je aj dobre spracovaný, nemôže vzniknúť niečo iné, než pútavá a zaujímavá kniha.

Hodnotenie

Mať takých 11 - 12 rokov, túto sériu by som NAOZAJ žrala, priam by som ňou bola posadnutá. Veľmi sa páči a druhý diel bol minimálne tak dobrý ako prvý. Knihu hodnotím veľmi pozitívne...
4,75/5

Strhla som štvrť boda za tú prvú polovicu knihy, ktorá ma až tak nezaujala. Netvrdím, že to bolo presne od začiatku po stred knihy. Občas sa v knihe našli miesta, ktoré ma nebavili. Našťastie ich nebolo veľa.